אימון אישי - ילדים מוגבלים

עודכן בתאריך: 2/21/2009

אימון אישי - התמודדות עם ילדים מוגבלים

בימי קדם, לכל פרט בוגר בחברה השבטית הוצמד "מורה רוחני", אותו אדם שלימד את הפרט את חוקי ההישרדות והמחייה בשבט. קיומו של מורה זה בימינו אמנם משתקף תדירות בעולם הסרטים ההוליוודי, אך הוא לא המצאה של עולם הסרטים. גם היום, למגוון אנשים  בעולם הפוליטי והעסקי יש "מורה רוחני" כזה, שאליו פונים בהתייעצויות בנושאים שונים – בין אם מדובר בהמלצה עיסקית, מדינית וכו'. לאחרונה התפתח בארצנו תחום זה, הידוע בתור "אימון אישי" והוא אינו מוגבל לנושאים עיסקיים או פוליטיים. הוא נוגע בכל פרט בחייו אותו מבקש לשפר המתאמן.

מהו אימון אישי?

אימון אישי, בניגוד לתדמית המקובלת לא צמח מעולם הספורט. אימון אישי הוא בעצם חונכות, בה מקבל המתחנך, או בעצם המתאמן, כלים מהמאמן להתייחסות להתמודדות וקבלת ההחלטות בחייו של המתאמן, לשם העצמה בחיים העסקיים או האישיים שלו. כיוון שבני האדם נולדו שונים אחד מהשני, גם לכל אדם מתאימה שיטת אימון ייחודית. תהליך בניית רצף האימון מורכב מהשלבים הבאים:

א.      הצהרת מטרות האימון – בשלב זה על המאמן לסייע למתאמן להגדיר את המטרות שבהן האימון יתמקד, בהתאם לנסיבות בהן פנה המתאמן לקבלת אימון.

ב.      בניית תוכנית הפעולה – בהתאם למטרות שהוצבו לאימון.

ג.       ביצוע תוכנית הפעולה – שם על המאמן לזהות את החסמים והגורמים המסיחים את המתאמן מההתנהגות הנכונה וקבלת ההחלטות המתאימה לכל מצב. על המאמן לסייע למתאמן לעבור מעל המשוכות שבהן הוא נתקל ושלשמן הוא ניגש לחפש את המדריך.
 
בפועל, אימון אישי מתבצע בד"כ בפגישות שבועיות של שעה או יותר (בהתאם לצרכי המתאמן), כאשר המתאמן נשאר בקשר רציף באמצעות הדואר האלקטרוני והטלפון. קשר זה הוא יומיומי, לעתים יותר מפעם אחת ביום.
 
הפגישה האישית חשובה מאוד ליצירת האמון בין המאמן למתאמן, כמו גם הקשר היומיומי הרציף. אך חשוב לציין כי תפקיד המאמן בחייו של המתאמן הוא ברקע שלהם, ולא במרכזם. השאיפה היא שלאחר תקופת הטיפול שנקבעה בתוכנית, המתאמן ידע ליישם את הידע שנרכש באימון ולא להזדקק עוד לשירותיו של המאמן.
 

אימון אישי – התמודדות עם ילדים מוגבלים

אימון אישי להתמודדות עם ילדים מוגבלים, הוא בעיקרו אימון אישי המוזכר לעיל, אך מרכזו הוא בהתמודדות של הורים עם ילדיהם המוגבלים.

הורה לילד מוגבל נוטה לעיתים להאשים את עצמו בהיות ילדו מוגבל במידה כזו או אחרת. זאת יחד עם תחושת הכישלון והבושה שעלולים לחוש ההורים, על אף היות תחושות אלו חסרות בסיס, משפיעים על הילד ותורמים לתחושה קשה של חוסר שייכות לחברה.  הורים שמגינים על ילדם יתר על המידה, ומבצעים עבורם פעולות שונות הקשורות בחיי היום-יום שלהם מונעים מילדם בעצם את יכולת ההתמודדות העצמאית שלהם בעתיד.

על כן, פותח נושא האימון האישי להורים לילדים בעלי מוגבלויות על מנת לתת כלים להורים להתמודד עם מוגבלות ילדם. בראש ובראשונה, שיטת האימון האישי להורה לילד עם מוגבלות היא מתן האפשרות לילד לחוש בטבעיות בסביבה רגילה ולא להפרידו ממנה, כפי שחלק מההורים ינהגו באקט של הגנה על צאצאם. זאת על מנת לאפשר לילד להתרגל לחיות ב"עולם האמיתי" , ולהכינו ליום בו ייפרד מהוריו ויצא לדרכו שלו. אין זאת אומרת שעל ההורה לוותר על טיפולים ייחודיים לילד ע"מ לשפר את מצבו, אלא רק לאפשר לו לחיות את חייו בסביבה טבעית.

כאשר ההורים מאפשרים לילד להתמודד עם באופן נכון ובריא עם הסביבה, הם מחנכים אותו לעצמאות, ונותנים לו את האפשרות להיות "רגיל" בחייו הבוגרים.את המיומנויות האלו יוכלו ההורים לרכוש באמצעות אימון אישי מתאים.
 
מידע נוסף באתר ידיים - כל המידע על שירותי סיעוד וטיפול במוגבלים וקשישים.